Autoritatea Vamală Română, acuzații de evaziune de 5 miliarde lei/an – Vama Constanța implicată în scheme cu companii-fantomă

autoritatea-vamala-romana-se-confrunta-cu-noi-acuzatii-evaziune-de-peste-5-mld.-lei-pe-an-/-vama-constanta-favorizeaza-zeci-de-companii-fantoma autoritatea-vamala-romana-se-confrunta-cu-noi-acuzatii-evaziune-de-peste-5-mld.-lei-pe-an-/-vama-constanta-favorizeaza-zeci-de-companii-fantoma
Autoritatea Vamală Română se confruntă cu noi acuzații. Evaziune de peste 5 mld. lei pe an / Vama Constanța favorizează zeci de companii-fantomă

Autoritatea Vamală Română este vizată de noi acuzații grave, principalele fiind legate de evaziunea fiscală, care ar atinge o valoare de peste 5 miliarde de lei anual. Totodată, există suspiciuni că la Vama Constanța sunt favorizate numeroase companii fictive, generând pierderi semnificative pentru statul român.

Ministrul Economiei și al Finanțelor, Alexandru Nazare, a anunțat trimiterea unui corp de control la Vama Constanța. Activitatea de control a Ministerului Finanțelor durează deja aproape două săptămâni și va continua, conform informațiilor G4Media.

Conform sursei citate, într-o scrisoare deschisă din data de 3 iulie, un grup de vameși nemulțumiți, autointitulat „Grupul vameșilor care s-au săturat”, susține că Vama Constanța, Vama Prahova, Vama Cluj și Vama Bihor sunt cele patru puncte vamale cu gradul maxim de corupție. Aceștia susțin că, la aceste vame, se generează evaziune fiscală de peste 5 miliarde de lei anual, devenind epicentre ale corupției, traficului de influență și ale rețelelor infractionale transfrontaliere.

Advertisement

Firme fictive, beneficiind de informații secrete

Conform informațiilor transmise de „Grupul vameșilor care s-au săturat”, Vama Constanța pare a favoriza zeci de companii fictive din România. Aceste firme au acționariat român și/sau străin, în special italian, și sunt suspectate de implicare în scheme de evaziune.

Firmele fictive ar primi informații secrete, chiar de la Vama Constanța și de la infrastructura Oil Terminal Constanța, reducându-li-se controalele vamale.

Multe dintre aceste firme locale, dar și cele înregistrate în țări precum Turcia, Emiratele Arabe Unite, Elveția sau Marea Britanie, utilizează capacități mari de depozitare și manipulare, redirecționând produse petroliere către companii fictive din județele Prahova, Cluj sau Bihor.

„Mai grav, unele companii, folosind aceeași metodă ca în cazul containerelor cu marfă iraniană, au introdus în depozitul vamal al terminalului nave cu motorină de origine rusă, supusă embargoului, «albita» prin transbordări în ape internaționale sau în porturi intermediare, cum ar fi Turcia și Egipt. Cu complicitatea vamelor din Constanța, documentele de origine, de import și de transport, falsificate, au fost acceptate, iar combustibilul a fost amestecat cu motorină de origine acceptată în UE și pe piața ucraineană, pentru a trece verificările de origine și de calitate”, se arată în scrisoarea obținută de G4Media.

Mafia italiană și rețelele locale de evaziune

Potrivit informațiilor obținute, mafia italiană, sprijinită de grupări locale de evazioniști, exploatează la maxim lacunele legislației naționale învechite, tranzacționând anual cantități importante de produse petroliere, majoritatea în sistem de taxare suspendată.

„Noile livrări către Ucraina oferă oportunități noi pieței negre”, avertizează sursele.

„Grupuri mafiote transfrontaliere, împreună cu evazioniști locali din piața petrolieră românească, controlează zeci de firme, direct sau prin interpuși. Aceste firme sunt introduse în lanțul de tranzacționare pentru a eluda plata accizelor și TVA-ului. Aceste firme, după scurte perioade, devin inactive, solicită eșalonări, intră în insolvență sau faliment ori sunt vândute către persoane fără bonitate, în special bulgari și italieni, făcând aproape imposibilă recuperarea prejudiciului”, au dezvăluit surse din piața petrolieră.

Cantitatea de produse petroliere introduse fraudulos pe piața românească este tranzacționată rapid, la prețuri mult sub nivelul pieței legale, pentru ușurarea transferului către companii offshore sau conturi anonime.

„Toate aceste acțiuni sunt facilitate de societăți cu atestate angro de vânzare fără depozitare, pe lanțul de comercializare de la producător/importator până la consumatorul final implicând 4-5 tranzacții succesive. Astfel se pierd taxe, iar mărfurile se mișcă fizic doar la ultima tranzacție, care este aferentă livrării efective din depozit către utilizator”, au mai explicat sursele.

Companii fictive și rețele criminale

Vameșii nemulțumiți avertizează și despre motorina „albita” controlată de rețele evazioniste locale, companii fictive cu acționariat străin sau persoane interpuse.

Combustibilul este introdus fără plata TVA-ului, generând pierderi de peste 5 miliarde de lei anual pentru statul român, cu „suportul constant al autorităților vamale din Constanța, Prahova, Cluj și Bihor”.

Se menționează și sute de cisterne, declarate goale, cu destinația Ucraina, care se întorc pline cu motorină, evitând controalele vamale și plata taxelor.

Motorina este descărcată în depozite ilegale din județele menționate, pentru aprovizionarea pieței negre.

Conducerea Autorității Vamale Române este acuzată că nu dorește să ia măsuri pentru eliminarea evaziunii fiscale, fiind implicată în acest fenomen.

Atestele, recompense pentru complicitate

Ancheta jurnalistică evidențiază rețele de influență care se întind de la Autoritatea Vamală Română către vame, în special la Vama Constanța.

„Regionalele vamale sunt responsabile de acordarea atestatelor de destinatar și comerciant angro fără depozitare, permițând dezvoltarea rețelelor infractionale de distribuție a carburanților. Aceste rețele sunt responsabile pentru pierderi de sute de milioane de euro, folosind metoda «missing trader» sau «suveica», bani care ar trebui să ajungă la stat ca accize și TVA.”

Acordarea atestatelor este recompensată constant de către evazioniști, firmele atestate fiind înlocuite periodic.

Miliarde de euro dispar anual din bugetul statului, în timp ce autoritățile vamale nu iau măsuri concrete, cum ar fi adaptarea legislației, reforma autorității vamale și a administrației fiscale, întărirea pârghiilor de prevenție și control, dar și eliminarea corupției din sistem.”, se arată în scrisoarea transmisă de „Grupul vameșilor care s-au săturat”.


Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement