Miniștrii guvernelor recente au exprimat îngrijorare în legătură cu creşterea deficitului comercial al României. Problema este gravă, deoarece în perioada 2021-2024 dezechilibrul balanţei comerciale a crescut cu aproape 50%.
Există două categorii principale de produse care agravează deficitul comercial: cele chimice şi, în ultimii ani, cele agroalimentare. În ceea ce priveşte alimentele şi animalele vii, deficitul a fost de aproximativ 2,6 miliarde de euro doar în primele şapte luni ale acestui an. Acest lucru este îngrijorător, având în vedere că România este un important exportator european de materii prime agricole.
Deficitul provine în mare parte din importurile mari de produse alimentare prelucrate. O analiză realizată de un expert, în cadrul unui grup de lucru al Clubului Fermierilor Români, arată că România are cele mai mari dezechilibre comerciale la carne şi produse din carne (1,2 miliarde euro), lactate (700 milioane euro) şi produse de cofetărie şi ciocolată (600 milioane euro).
În contextul creşterii deficitului balanţei comerciale, ministrul agriculturii, Florin Barbu, a prezentat o analiză şi propus soluţii. Este însă remarcabil că această aşa-zisă analiză a fost făcută de la tribuna Partidului Social-Democrat, nu de la cea a guvernului. Acest lucru ar fi agravat situaţia.
Astfel, ministrul agriculturii afirmă că, în prezent, avocado este fructul cel mai importat, din punct de vedere valoric, în ceea ce priveşte importurile de fructe şi legume. Ministrul nu oferă date precise şi nu precizează perioada, fiind posibil ca fructele exotice să fi avut un nivel maxim de importuri numai într-o lună, însă există îndoieli serioase că supremaţia pe întreg anul este a acestui fruct.
Dar, să lăsăm la o parte precizia statistică. Dl. Barbu mai susţine că un avocado costă cât trei kilograme de roşii româneşti. Şi continuă:
„dacă vrem să mâncăm mozzarella şi avocado şi nu vrem să mâncăm roşii şi brânză de la ţăranii români, sigur dezechilibrul balanţei comerciale va creşte”.
În acest fel, ministrul agriculturii a identificat consumatorii de avocado ca fiind vinovaţi de deficitul comercial. Este evident că, cel mai probabil, consumul de roşii şi brânză din România este mult mai mare decât cel de avocado şi mozzarella.
Ideea că renunţarea la consumul de avocado ar rezolva deficitul balanţei comerciale este, însă, ridicolă. Pe de o parte, aceasta reflectă o neînţelegere gravă a gusturilor publicului. Cu siguranţă, majoritatea consumatorilor care achiziţionează avocado nu se gândesc la deficit, ci la beneficiile pe care le oferă acest fruct. Campania „Cumpărați produse românești” poate fi utilă, dar cu limite. Din păcate, la fel ca banană, nu există şi avocado românesc, dar acest aspect nu este un motiv pentru a nu-l mai cumpăra.
Pe de altă parte, reducerea deficitului comercial nu se realizează prin această abordare. O strategie publică bine definită stimulează înlocuirea importurilor cu produse fabricate în ţară. De exemplu, creşterea importurilor de îngrăşăminte chimice ar trebui să ducă la iniţiative care sporesc producţia internă. În mod similar, importurile masive de produse de cofetărie şi ciocolată impun găsirea unor soluţii pentru atragerea producătorilor în România.
Modelul „cumpărați produse fabricate în țară” poate fi eficient doar parțial. Consumatorii au libertatea de a alege, pe criterii care depășesc intențiile politicienilor, bazându-se pe gusturi, raport calitate-preț sau chiar modă.
În concluzie, ministrul agriculturii pare a aplica o abordare simplistă, axată pe avocado. Din păcate, abordarea sa nu va contribui la reducerea deficitului comercial.