Conform comunicatului emis joi de Ministerul Finanțelor, beneficiarii acestei scheme de sprijin sunt operatorii de transport rutier autorizați în România, inclusiv pentru transport de marfă și pentru servicii de pasageri (cu excepția transportului public local). Estimarea indică un total de circa 2.200 de beneficiari.
Bugetul alocat pentru această schemă de sprijin este de 190 milioane de lei. Sprijinul constă într-un grant, în limita a 40 bani/litru de motorină cumpărată între 1 octombrie și 31 decembrie 2025, și 65 bani/litru între 1 ianuarie și 31 martie 2026.
Astfel, noua schemă de ajutor de stat are valabilitate până la 31 iulie 2026 pentru emiterea ordinelor de plată, respectiv 31 decembrie 2026 pentru plata efectivă a sprijinului.
„Aprobarea acestei scheme reprezintă un demers de pragmatism economic: este preferabil să returnăm o parte din acciză operatorilor de transport din România pentru a le susține competitivitatea, decât să permitem pierderea definitivă a acestor venituri prin alimentări în afara țării. Această măsură ajută la protejarea capitalului autohton și, în mod implicit, contribuie la menținerea locurilor de muncă în sectorul cu importanță strategică”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul finanțelor.
Inițiativa vine ca răspuns la dificultățile financiare ale companiilor de transport din România, cauzate de inflație ridicată și de creșterea continuă a prețului la motorină, care a ajuns să constitue peste 40% din totalul cheltuielilor operaționale ale firmelor de profil.
Schemat de sprijin are ca scop reducerea creșterii prețurilor de pe piață, accentuând scumpirea serviciilor de transport. „Prin compensarea parțială a accizei, statul acționează preventiv pentru a menține prețurile stabile și a evita blocaje în lanțurile de aprovizionare, ce ar putea afecta întreaga economie”, indică comunicatul oficial.