„Situația este abordată cu maximă atenție”, a declarat marți secretarul general al NATO, Mark Rutte, într-o conferință de presă la Luxemburg. „Vă asigur că lucrăm neîncetat pentru a contracara acest fenomen, pentru a-l împiedica și pentru a ne asigura că nu se va mai repeta”.
Deși nici Rusia, nici von der Leyen nu au comentat incidentul, Rutte a subliniat că această interferență face parte dintr-o strategie mai vastă de „amenințări complexe”, care include acțiuni precum deteriorarea cablurilor submarine, atacuri cibernetice și tentative de asasinat.
Avioanele civile, ținte ale războiului hibrid rusesc
Avionul care transporta-o pe von der Leyen duminică a pierdut semnalul GPS în spațiul aerian al Bulgariei, dar a aterizat în siguranță în România. Autoritățile bulgare suspectează implicarea Rusiei în aceste perturbații de navigație, iar incidentul pune sub semnul întrebării siguranța aeriană în Europa și amplifică riscurile generate de acțiunile hibride ale Moscovei.
„Nu apreciez niciodată termenul hibrid, pentru că pare inofensiv, dar hibrid înseamnă exact asta: perturbări ale avioanelor comerciale, cu efecte potențial catastrofale”, a explicat oficialul NATO.
Europa, la fel de vulnerabilă ca estul continentului la amenințările rusești
Potrivit secretarului general al NATO, întreaga Europă este acum vulnerabilă: „Amenințarea din partea Rusiei crește zilnic. Să nu fim naivi: într-o zi, poate afecta și Luxemburgul, poate ajunge și în Țările de Jos. Cu tehnologia rachetelor rusești, distanța dintre Lituania și Madrid este de 5 până la 10 minute”.
Premierul Bulgariei, Rosen Zhelyazkov, a declarat că țara sa nu va deschide o anchetă, deoarece „astfel de incidente se produc zilnic” și reprezintă efecte colaterale ale războiului Rusiei în Ucraina, observate în întreaga Europă.
Agenția Associated Press a identificat aproape 80 de incidente similare în spațiul european, într-o campanie de perturbare atribuită Rusiei, considerată de oficialii britanici drept „foarte periculoasă”.