Autostrada Transilvania: Stadiu și data finalizării

cand-va-fi-gata-autostrada-transilvania cand-va-fi-gata-autostrada-transilvania
Când va fi gata autostrada Transilvania

Autostrada Transilvania, un proiect neterminat după două decenii

După peste două decenii de la începerea lucrărilor, Autostrada Transilvania încă nu este finalizată. Contractată în 2003 de compania americană Bechtel, drumul urma să unească Brașovul de vamă Borș, pe o distanță de 415 kilometri. În prezent, traseul este redus la 275 km între Târgu Mureș și Borș, doar jumătate din acesta fiind accesibil.

„Finalizarea probabilă se va face pe segmente, însă cel mai mare impact va fi atunci când se vor putea ocoli văile”, declară Ionuț Ciurea.

În prezent, șoferii pot circula pe 135 de kilometri de autostradă:

Advertisement

  • 114 km continui între Târgu Mureș și Nădășelu (în apropiere de Cluj-Napoca)
  • 13,5 km și 5,3 km pe segmente izolate între Cluj-Napoca și Borș

Până în 2027, se preconizează finalizarea altor 100 de kilometri, dar rămâne nerezolvată problema lotului Meseș, care nu a fost contractat încă.

Cel mai costisitor lot al autostrăzii

Tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău, incluzând tunelul Meseș, este cel mai scump segment al autostrăzii. Cu o estimare de 1,35 miliarde de euro fără TVA, acest lot prezintă o complexitate ridicată, necesitând construirea a 13 kilometri de viaducte, poduri și pasaje.

După numeroase amânări și contestații, licitația a fost câștigată în noiembrie 2024 de o asociație turcească (Makyol – Ozaltin). Alte două companii au contestat rezultatul, fără succes.

„Semnarea contractului este aşteptată până la sfârşitul lunii aprilie, odată cu prezentarea tuturor actelor necesare de către câştigătoare”, a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.

Încă șapte ani de așteptare pentru finalizarea autostrăzii

Chiar și după semnare, finalizarea proiectului este programată pentru o perioadă îndelungată. Conform contractului, proiectul va dura șase ani și jumătate, din care 18 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru executare. Începerea lucrărilor este estimată pentru vara acestui an, ceea ce plasează data finalizării în 2032.

„În contextul complexității lucrărilor, nu doar la tunel, ci și pe aproximativ 20 din cei 41 de kilometri, plus procedura birocratică, devansarea termenului de șase ani jumătate pare exclusă”, a explicat Ionuț Ciurea.

În timp ce lotul Meseș reprezintă o problemă majoră, alte segmente ale Autostrăzii Transilvania ar trebui finalizate în următorii doi ani. Cele mai avansate lucrări sunt pe tronsonul Nădășelu – Mihăiești – Zimbor (30 km), realizate de UMB, care ar putea fi finalizat chiar anul acesta.

Alte loturi în execuție:

  • Zimbor – Poarta Sălajului (12,2 km) – finalizare estimată în 2025
  • Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,3 km) – termen de finalizare: iulie 2026
  • Chiribiș – Biharia (28,5 km) – lucrările încep în mai 2025 și ar trebui finalizate în 2027

Lucrările se realizează cu fonduri europene, prin Programul Operațional Transporturi. Cu toate acestea, strategia de supracontractare a României ar putea duce la o posibilă mutare a proiectului în următorul exercițiu financiar al UE (2028-2034).

Add a comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fiți la curent cu cele mai importante știri

Apăsând butonul Abonare, confirmați că ați citit și sunteți de acord cu Politica noastră de confidențialitate și Termenii de utilizare
Advertisement