Politicile comerciale neprevizibile ale președintelui american, Donald Trump, determină noi alianțe, astfel încât Uniunea Europeană și China se îndreaptă spre un acord privind comerțul cu mașini electrice, potrivit publicației germane Handelsblatt.
”Războiul tarifar declanșat de președintele SUA, Donald Trump, stimulează noi alianțe la nivel mondial. Se pare că Uniunea Europeană și China, cele două și trei economii mondiale, intenționează să coopereze mai strâns pentru a valorifica avantajele piețelor deschise”, menționează publicația Handelsblatt.
Surse apropiate de negocieri afirmă că Bruxelles-ul și Beijing-ul au convenit să negocieze anularea taxelor vamale aplicate de Uniunea Europeană importurilor auto electrice chinezești. Acordul vizat de Europa este mult mai cuprinzător, dar se anticipează angajamente clare. Principalii producători chinezi de vehicule electrice ar urma să construiască fabrici și infrastructură industrială în Europa.
”Scopul nostru nu este doar producerea de mașini în Europa, ci și colaborarea cu furnizorii europeni și facilitarea transferului tehnologic”, a declarat un diplomat european, sub protecția anonimatului.
UE se expune unor riscuri, dar își dorește consolidarea relațiilor comerciale cu China
În cadrul negocierilor se explorează o formula alternativă: în loc de eliminarea totală a taxelor, se va aplica un preț minim de import, protejând producătorii europeni de concurența neloială.
”Această soluție pare atractivă, dar implică riscuri. Criticii avertizează asupra posibilității unei cedări a Uniunii Europene în fața Chinei, similar cu experiența din 2013, când au fost stabilite tarife minime pentru panouri solare chinezești și producătorii chinezi au ignorat prevederile stabilite.”, subliniază publicația Handelsblatt.
”Companiile chineze nu s-au conformat integral regulilor prețului minim de import. Camera de Comerț chineză a emis certificate care justificau prețul ca fiind peste limita stabilită, însă, efectiv, 99% din industria europeană de panouri solare a fost afectată”, declară Milan Nitzschke, directorul companiei de energie regenerabilă SL Naturenergie.
Premierul Spaniei, Pedro Sanchez, va avea o întâlnire la Beijing cu președintele Chinei, Xi Jinping, fiind unul dintre principalii susținători ai eliminării taxelor vamale aplicate mașinilor electrice chinezești. Germania a exprimat din start rezerve, în timp ce Franța, Italia și Olanda au susținut impunerea acestora din cauza subvențiilor acordate de statul chinez.
Statele Unite avertizează UE asupra consecințelor apropierei de China
Administrația americană a transmis Uniunii Europene avertismente privind implicațiile unei intensificări a relațiilor comerciale cu China și diminuării cooperării cu Statele Unite.
”Uniunea Europeană își pune în pericol interesele proprii”, a declarat secretarul american al Trezoreriei, Scott Bessent.
Vizita lui Pedro Sanchez în China are loc într-un context tensionat, marcat de disputele tarifare cu Statele Unite și contra-măsuri.
”Se apreciază că vizita lui Pedro Sanchez va stabiliza relațiile UE cu Beijing-ul și va ajuta la evitarea escaladării tensiunilor recente. Însă, un acord bilateral riscă, într-un context atât de fragil, să afecteze capacitatea de negociere a Uniunii Europene”, susține Agatha Kratz, analistă la Rhodium Group.
”China va trebui să accepte un volum mai mare de importuri europene, să suspende discriminarea companiilor străine, să reducă exporturile către Europa și să elimine subvențiile. Doar în aceste condiții, Uniunea Europeană poate să beneficieze de o apropiere de China”, afirmă Agatha Kratz.
Foto: Profimedia