Avioane dispărute de pe radare în apropierea Iranului
Datele de zbor arată că aeronavele au zburat spre vest, traversând nordul Chinei, Kazahstan, Uzbekistan și Turkmenistan, înainte de a dispărea de pe radar în apropierea Iranului.
Traseul lor indica Luxemburg ca destinație finală, însă nu au atins spațiul aerian european.
Specialiștii în aviație observă că tipul de avion, un Boeing 747 cargo, este frecvent folosit pentru transporturi de materiale militare.
„Această încărcătură generează mult interes, având în vedere aşteptările legate de implicarea Chinei în ajutorarea Iranului”, a declarat un expert.
China și Iran, parteneri strategici
Cele două țări sunt aliniate în opoziția lor față de conducerea globală a SUA și susțin un nou model „multipolar” în relațiile internaționale.
Iranul este un important furnizor de energie pentru China, livrând până la două milioane de barili de petrol pe zi.
„Un eventual colaps al regimului actual ar crea instabilitate în Orientul Mijlociu și ar afecta interesele economice și energetice ale Chinei”, a adăugat expertul.
China a susținut aprovizionarea Iranului, în ciuda criticii internaționale, transportând cantități mari de materiale pentru dezvoltarea armelor balistice, care ar putea fi folosite în programe nucleare.
China acționează cu precauție, spun experții
O implicare directă în conflictul dintre Iran și Israel ar putea afecta relațiile Chinei cu SUA, principalul aliat al Israelului.
„Prezența tehnologiei militare chineze ar face imposibilă o astfel de relație, mai ales că există presiuni pentru ca SUA să intervină militar împotriva Iranului”, a explicat expertul.
Un specialist în China și Orientul Mijlociu a declarat că, deși probabilitatea rămâne scăzută, posibilitatea participării Chinei „nu trebuie ignorată și trebuie urmărită îndeaproape”.
Conținutul avioanelor cargo rămâne necunoscut
Fără o anchetă independentă, nu se poate stabili cu certitudine ce transportau avioanele cargo.
În zboruri ulterioare, unele aeronave au decolat din aceeași zonă de-a lungul frontierei dintre Turkmenistan și Iran, îndreptându-se spre Luxemburg, conform datelor de zbor disponibile.
Compania aeriană CargoLux nu a confirmat utilizarea spațiului aerian iranian, dar nu a răspuns la întrebări despre marfa transportată.
Informațiile legate de aceste transporturi pot fi imprecise sau intenționat înșelătoare, întrucât manifestările de marfă nu sunt disponibile public.
Anterior, China a încercat să ascundă arme în transporturi comerciale, aşa cum s-a întâmplat cu componente ale dronelor mascate drept piese pentru turbine eoliene.
Un alt exemplu arata eforturile China de a furniza, prin companiile-paravan, drone în Libia, schimbând aceasta pentru petrol.